Guldambassadör 2024
Vi är stolta över att dela med oss att Lyckeby, Culinar och Kockens fick ta emot det prestigefyllda priset som årets Guldambassadör 2024 på Guldjubel. Detta årliga evenemang förenar Kristianstads näringsliv och visar upp och hyllar företag och personer som har utmärkt sig med sina insatser på olika sätt. Årets Guldambassadör ”Årets Guldjubelambassadör ges till en person, organisation eller f...
Kockens AB blir en del av Culinar Sverige AB
Styrelsen i Sveriges Stärkelseproducenter Förening har tagit beslut om att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB. Detta innebär att Kockens AB upphör som bolag och utveckling och satsning av varumärket Kockens och Lailas kommer fortsättningsvis att ske i Culinar Sverige AB. Målsättningen med förändringen är att skapa en enklare struktur och samla all kompetens och på så vis ytterligare fö...
Värt att veta om råvaror i korvrecept
Vilka är råvarorna i i charkprodukter? Och vad ska man ska tänka på vid val av råvaror till ett riktigt bra korvrecept? Kika på filmen så får du svaren! Häng med till vår pilotfabrik i Fjälkinge. Här träffar du Fredrik och Johan som ger dig sina bästa råd. Länk till filmen Filmen är den första i serien Tips & Trix - Kött och Chark
Sveriges Stärkelseproducenter gör rekordresultat
Sveriges Stärkelseproducenter gör rekordresultat och håller hög investeringstakt bl a i ny modern teknik för modern och hållbar produktion av stärkelse. Sveriges Stärkelseproducenter är en ekonomisk förening som ägs av ca 500 odlare av stärkelsepotatis i södra Sverige. Förutom stärkelseproduktion ingår också i koncernen en stor verksamhet inom smaksättning av livsmedel via helägda bolagen Culi...
2019/2020 års hållbarhetsrapport är klar
I årets upplaga berättar vi bland annat om vårt framgångsrika program för energieffektivisering av fabriken i Fjälkinge och hur vi arbetar för att materiel i våra förpackningar ska bli mer återvinningsbara. I Fjälkinge är all energi vi använder för egen produktion fossilfri sedan januari 2019 och vi har nått våra uppsatta mål för energiförbrukningen per ton producerad vara. Vår investering h...
Recept på choklad- och blåbärstryffel – extra allt!
Här är receptet på choklad- och blåbärstryffel som Rickard bjöd på under vårt Julinar. Chokladtryffel - detta behövs 200 g choklad, 70 % 25 g smör ½ burk (à 397 g) kondenserad mjölk 2 msk espresso 2 msk cognac 2 msk florsocker 1 dl skalade pistaschnötter ½ dl torkade blåbär Blåbärstryffel - detta behövs 250 g vit choklad ½ burk (à 397 g) kondenserad mjölk 1 msk florsocker 3 msk b...
Tjänsten tillsatt – Strategisk inköpare
Culinar är stark i utveckling, och vi söker nu en strategisk inköpare till vårt team i Fjälkinge, strax utanför Kristianstad. Vi erbjuder livsmedelsproducenter idéer, kunnande och produktutveckling samt ett brett sortiment av kundunika produkter, råvaror och ingredienser för smak, konsistens och funktion. Vårt företag har lång erfarenhet och gediget kunnande inom branschens olika produktområden...
Stärkt fokus på hållbarhet
Culinar AB stärker nu sin kvalitetsorganisation och tillför nya resurser kring hållbarhetsarbetet. - Vi fokuserar på att utveckla vårt kvalitets- och hållbarhetsarbete specifikt inom råvaror och leverantörer, säger Khirim Fager, Kvalitets- och Hållbarhetschef på Culinar. - Därför har vi anlitat Sandra Flodström på konsultbas. Sandra kommer att arbeta mycket med att bygga upp såväl vår metodi...
Ledig tjänst som Koordinator – är tillsatt
Vi fortsätter att växa. Därför söker vi nu en Koordinator till vårt huvudkontor i Fjälkinge. Arbetsuppgifter som koordinator Som vår koordinator är du vårt ansikte utåt. Det vilket innebär att du har ansvar för att på ett professionellt sätt erbjuda våra kunder bästa möjliga service. Du har en central roll med många interna och externa kontaktytor, därför ät en vilja och naturlig förmåga att ko...
Växtbaserade burgare och varmkorv
Så gott som... är ett ett helt nytt nytt koncept för tillverkning av riktigt goda växtbaserade livsmedel vilket våra utvecklare här i Fjälkinge har tagit fram. Konsumenternas intresse och efterfrågan på växtbaserad mat ökar. Fler och fler vill äta mer växtbaserat utan att ge avkall på populära maträtter och välkända smaker. Vi har haft alla dessa konsumenter och Sveriges livsmedelstillverkar...