Om oss

Vi är Culinar

Culinar är ett svenskt livsmedelsföretag som erbjuder kunskap, produktutveckling och ett stort sortiment av ingredienser till livsmedelsindustrin på den nordiska marknaden. I Fjälkinge, strax öster om Kristianstad, drygt en timme från Köpenhamn, har vi allt samlat; kundcentrum, utvecklingsavdelning, lager, produktion, administration m.m.

Våra ägare

Culinar ingår i Sveriges Stärkelseproducenter Förening, en ekonomisk förening med omkring 600 lantbrukare som medlemmar.

Föreningens företag har ca 350 medarbetare i Sverige och en omsättning på ca 150 MEUR.

www.lyckeby.com

Vår bakgrund

Culinars resa, från en idé i liten källare i Äppelviken i Stockholm, fram till dagens moderna livsmedelsföretag är en spännande historia.
Här möter vi uppfinningsrika smaksnillen under 2:a världskrigets ransoneringstider, grillpionjärerna på 1980-talet och lösningar på ”omöjliga” problem till dagens snabba och trendkänsliga utveckling av unika smaker och livsmedel.

Som en röd tråd går innovation, problemlösning och entreprenörskap – kännetecken för vår företagskultur än idag.

Croissant
Håkan Christensson under invigningen av ny satsning

Culinar i tiden

  • 1944
  • 1952
  • 1957
  • 1959
  • 1960-talets början
  • 1964
  • 1969
  • 1976
  • 1985
  • 1990-talet
  • 1996
  • 1999
  • 2002
  • 2004
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2016

1944

Andra världskriget står på och det är ransoneringstider. Sveriges livsmedelsindustrier lider stor brist på naturkryddpr. Detta uppmärksammas av tre män - Sixten Holmqvist, Sune Klevås och Nils Siegbahn. Tillsammans startar de AB Culinar i en källare i Äppelviken, nära Stockholm. Affärskonceptet var att utveckla och sälja emulsionskryddor framförallt som ersättning till vitpeppar till kött och charkindustrin.

Portföljen utökas under de kommande åren med fler ransonerade smaker som smör, kokosnöt, kaffe, choklad, arrak, mandel, pistage mm.1950-talet: Ransoneringen upphör och naturkryddor kan åter importeras. Culinars produktsortimentet skiftade gradvis från flytande produkter till torra batchanpassade varor. Ett sortiment av konsumentprodukter lanseras.

1952

Verksamheten flyttades till den lilla byn Fjälkinge utanför Kristianstad i nordöstra Skåne.

1957

I USA använder livsmedelsindustrierna en ny typ av ingrediens: torkad lök. Inspirerade av detta började Culinar importera lökpulver från Ungern och introducerar detta på den svenska marknaden. Denna nya moderna produkt såldes med framgång under parollen ”Lök utan tårar!”.

1959

Culinar har 12 anställda.

1960-talets början

Culinar introducerar kompletta mixer till kött- och charkindustrin; alla torra ingredienser i produktionsrecept levereras färdigblandade i en förpackning.

1964

Efter ännu en inspirerande USA-resa introducerar Culinar idén att smaksätta potatischips till ett antal snackstillverkare i Norden. Succé!

1969

I USA används texturerat sojaprotein för berikning av livsmedel. Idén hämtas till Sverige och Culinar blir först i Europa med tillverkning av denna ingrediens. Företaget har nu ett 70-tal medarbetare.

1976

Efter en finansiellt besvärligt tid köps Culinar av Sveriges Stärkelseproducenter (SSF) och blir därmed systerföretag till Lyckeby Food & Fiber som erbjuder stärkelser och fiber till livsmedelsindutrin.

1985

Culinar förvärvar grillföretaget Lederhausen AB och börjar framgångsrikt erbjuda kryddor, maskiner/tillbehör och utbildning inom grillning till butikerna inom dagligvaruhandeln.

1990-talet

Årtiondet då intresset för matlagning, internationell mat och kokböcker tog ordentlig fart. Med det kom också stor efterfrågan från konsumenterna på nya kryddor och kryddblandningar.

1996

Ny, unik fabriksutrustning installeras i Fjälkinge, bestående av 13 separata, kompletta avskilda blandnings- och packningsrum.

1999

Vårt första Kundcenter Culinarium öppnades i Fjälkinge. Culinar övertar produktionen av Kockens kryddor för Unilever i Gävle.

2002

Vårt eget mikrobiologiska laboratorium bli ackrediterat

2004

Sveriges Stärkelseproducenter samordnar sin livsmedelsverksamhet. Culinars erbjudande utökas med ett stort sortiment av stärkelser och fiber.

2006

En stor ombyggnad av fabriken genomförs för att möta kraven för BRC-certifiering.

2007

En ny, toppmodern fabrik för produktion av specialstärkelser invigs.

2008

Konsumentvarumärket varumärket Kockens förvärvas från Unilever.

2009

Culinar vinner det presigefulla Food Innovation Award för den process-stabila smaksättningsprodukten Culinax. En lösning på ett omöjligt problem.

2010

Invigning av anläggning för produktion av flytande smaksättare: såser, glazer, fonder.

2011

Åter igen vinner Culinar Food Innovation Award för en vidareutveckling av smaksättningsprodukten Culinax.

2012

Culinar tilldelas Kristianstads kommuns miljöpris för sina insatser med att avskaffa användningen av fossila bränslen vid anläggningen i Fjälkinge.

2016

Culinar har cirka 130 medarbetare och omsätter omkring 430 miljoner kronor.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer